Mielipide: Miten suomalaisten oppimistulokset saadaan nousuun?
MTV:n puheenjohtajatentissä keskusteltiin keskiviikkona paljon koulutuksesta, erityisluokkien tarpeesta ja digilaitteiden käytöstä.
Peruskoulussa oppimateriaaleissa pitäisi painottaa perinteisiä painettuja materiaaleja, sillä on ristiriitaista ajaa kännykkäkieltoa ja samalla käyttää laajasti digilaitteita opetuksessa. Tietokoneilla ja vastaavilla voi olla paikkansa tietyissä tilanteissa, mutta pääpainon tulisi olla perinteisissä oppimateriaaleissa, etenkin peruskoulussa.
Täyttä puhelinkieltoa koulupäivän aikana en kannata, sillä puhelin voi joissain tapauksissa tuoda turvaa ja lievittää yksinäisyyttä. Siksi niiden käyttö pitäisi sallia välitunneilla. Keskustan Kaikkonen on perustellut täyskieltoa kiusaamisella, mutta kiusaamista esim. somessa tapahtuu myös koulupäivän ulkopuolella. Tähän pitäisi puuttua muilla keinoilla.
Inkluusiota ja erityisluokkia pitäisi arvioida oppilaskohtaisesti.
Inkluusiota ja erityisluokkia pitäisi arvioida oppilaskohtaisesti: toisille sopii paremmin erityisluokka, toisille tuki yleisopetuksessa. Oppimisympäristöjen tulee olla rauhallisia, ja ryhmäkoot on pidettävä hillittyinä, sillä levottomuus vaikeuttaa keskittymistä myös niillä oppilailla, joilla ei ole erityisiä nepsy-haasteita.
Liian varhaisia oppimistavoitteita ei pidä asettaa, vaan esim. päiväkoti-ikäisten lasten on saatava keskittyä leikkiin. Toisaalta taas peruskoulussa ei pidä liian herkästi tehdä erityisen tuen päätöksiä tai mukauttaa oppimistavoitteita, vaan on pyrittävä siihen, että mahdollisimman moni pysyy valtakunnallisen opetussuunnitelman tavoitteissa. Ei pidä vaatia liikaa, mutta ei myöskään liian vähän.
Erityisopettajien psykologista osaamista tulisi vahvistaa, jotta heillä olisi enemmän työkaluja erilaisten haasteiden kanssa painivien oppilaiden tukemiseen. Palvelut on turvattava perheille, jotta ongelmiin voidaan puuttua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tämä on myös kustannustehokasta.
Suomalaisten oppimistulokset on saatava nousuun. Tähän tarvitaan konkreettisia keinoja.
Teemu Suihko
muusikko, opiskelija, alue- ja kuntavaaliehdokas, Joensuu (sd.)