Mielipide: Joensuun seudulla on voitava liikkua kestävästi myös kantakaupungin ulkopuolella
Joensuu on tehnyt jo pitkään pitkäjänteistä työtä ilmastopäästöjen vähentämiseksi. Työ on tuottanut tulosta ja ilmastopäästöt olivat vuonna 2022 vähentyneet 42 prosenttia vuoteen 2007 verrattuna. Samalla kestävien liikkumismuotojen (kävely, pyöräily ja joukkoliikenne) osuus tehdyistä matkoista on Joensuun sisäisistä matkoista noussut 47 prosenttiin. Pian enemmistö matkoista tehdään siis muuten kuin yksityisautoillen.
Hyvästä kehityksestä huolimatta liikkumisen päästöt eivät kuitenkaan ole laskeneet viimeisten vuosien aikana vaadittavaan tahtiin, ja myös yksityisautojen määrä on jatkanut Joensuussa kasvuaan. Osittain tämä johtuu varmasti siitä, että kävellen, pyöräillen tai bussilla liikkuen on helppoa elää kantakaupungin alueella, mutta jo vähän kauempana asuessa elämä ilman autoa vaikeutuu.
Kävellen, pyöräillen tai bussilla liikkuen on helppoa elää kantakaupungin alueella.
Tulevalla valtuustokaudella Joensuun tuleekin panostaa yhdessä Kontiolahden ja Liperin kanssa siihen, että joukkoliikenteestä ja pyöräilystä kehitetään aidosti kilpaileva vaihtoehto oman auton käytölle koko seudulla.
Erityisesti tämä tarkoittaa sitä, että yhä useamman kaupunkiseudun asukkaan pitää päästä pyörällä tai bussilla Joensuun keskustaan 30 minuutissa – tällä hetkellä tämä luku on noin 40 prosenttia seudun asukkaista. Tarvitaan siis uusia bussireittejä ja tiheämpää liikennöintiä, sekä eri asuinalueita yhdistäviä ja kuntarajat ylittäviä pyöräteitä.
Nykyisen suunnitelman mukaan seudullisen joukkoliikenteen kehittämisessä panostetaan erityisesti yhteyksiin Liperiin, Kontiolahdelle ja Hammaslahteen, mutta näiden lisäksi on panostettava tasapainoisesti koko kaupunkiseudun joukkoliikennepalveluihin. Bussilla on päästävä myös Enon tai Tuupovaaran suuntaan ja pyöräilyn tulee olla varteenotettava liikkumismuoto myös pitäjillä sekä Kontiolahdella ja Liperissä.
Kaupunkien tehtävänä on mahdollistaa ja tukea kestävällä tavalla elämistä tasapuolisesti koko kaupungin alueella. Myös pitäjillä ja kaupunkien ulkopuolella tulee pystyä elämään elämä, joka ei ole täysin autoilusta riippuvaista.
Antti Saarelainen
Alue- ja kuntavaaliehdokas (vas.)
Joensuu