Isolta Mäeltä: Konkretiaa odotellessa
Orpon hallitus käynnisti keväällä 2024 itäisen ja pohjoisen Suomen ohjelmatyön Marinin hallituskauden itäisen Suomen kehittämisvision työtä jalostaakseen ja osoittaakseen muuttuneessa maailmantilanteessa kovia kokeneeseen Itä-Suomeen ymmärrystä.
Edelliskauden kehittämisvision laatineen valtiosihteerityöryhmän loppuraportti julkaistiin budjettiriihen yhteydessä 1.9.2022. Hetkinen, kaksi ja puoli vuotta sitten siis julkaistiin Itä-Suomen kehittämiseen tähtäävien ideoiden paperi!?! Taitaa olla todellinen savolainen projekti tämä kehittämisvisio, aloittamista vaille valmis.
Valtion budjetissa 2025 ei ole vieläkään euroakaan varattu koko tämän suunnitelman toteuttamiseen. Vuoden 2024 budjetissa hallitus osoitti Länsi-Suomen elinvoiman ja kasvun pakettiin 130 miljoonaa euroa. Liekö mennyt valtioneuvoston linnan kompassissa viisarit nurinpäin?
Taitaa olla todellinen savolainen projekti tämä kehittämisvisio, aloittamista vaille valmis.
Alkuvuoden julkinen keskustelu on osoittanut valtioneuvoston ja valtion virastojen ja yhtiöiden ajavan Itä-Suomen kehittämisvisioissaan aivan päinvastaista agendaa. Liikenne12-suunnitelman mukaan: ”valtion tavoitteena on varmistaa, että alueilla, joilla matka-aika Helsinkiin junalla on yli kolme tuntia, on mahdollisuus lentoliikenteeseen”.
Viime viikkoina on saatu lukea Finavian avauksia maakuntalentojen ja lentokenttien karsimisesta ja Traficomin suunnitelmia junayhteyksien korvaamisesta busseilla. TEM:n itäisen Suomen ohjelmaluonnos ei sisällä uusia avauksia. Esimerkiksi matkailun kehittämisen kirjaukset ovat kevyitä ja romuttuvat täysin, jos saavutettavuutta entisestään heikennetään.
Jos kehysriihessä ei viimeistään ala konkretiaa löytymään itään, ei taida tämä toiveiden tynnyri täyttyä tälläkään kaudella. Korulauseiden aika on ohi – on konkretian aika!
Anna-Kristiina Mikkonen
kansanedustaja (sd)