Kuopiolaiskuljettajista 56 prosenttia (24) kertoi, ettei tosiallista mahdollisuutta käydä vessassa ole. Kuva: AKT
AKT kyselyn mukaan kuljettajien WC-ongelma on päivittäinen
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n linja-autohenkilökunta tekee töitä sikäli erityisellä alalla, että työehtosopimukseen on kirjattu, että vessaan tulee päästä vähintään neljän tunnin välein.
Valitettavasti sekään ei toteudu. Ongelmaksi ovat tulleet paikallisliikenteen kilpailutukset. Kilpailutuskaudet ovat lyhyitä, eikä liikennöitsijöillä ei ole ollut intressiä järjestää vessoja lyhyille aikajaksolle. Kaupungit taas eivät vessoja mielellään rakenna – koska katsovat sen kuuluvan työnantajalle. Myös ajoaikatauluja on kiristetty.
AKT ja Autoliikenteen Työnantajaliitto ALT tekivät viime vuonna yhteisen kyselyn kuljettajille vessa-asioista. Valtakunnallisesti siihen saatiin 895 vastausta, Kuopiosta 43. Kuopiolaiskuljettajista 56 prosenttia (24) kertoi, ettei tosiallista mahdollisuutta käydä vessassa ole. 58 prosentille kuljettajista WC-ongelma oli päivittäinen.
WC:ssä käynnin toteutumista vaikeutti Kuopiossa myös aikataulujen tiukkuus ja WC-tilojen puute. Kyselyssä kuopiolaiskuljettajat kertoivat myös puutteista WC-tilojen kunnossa ja siisteydessä. Kuljettajat jopa välttävät juomista helteellä, koska varmuutta vessaan pääsystä ei ole.
AKT:n ratkaisumalli tilanteeseen on se, että kaupungit ottavat vastuun kuljettajien vessojen rakentamisesta ja kunnossapidosta. Malli myös toimii, mistä Lahden kaupunki toimii tuoreimpana esimerkkinä. Siellä kaupunki rakentaa kuljettajille tänä vuonna 15–16 lämmintä, viemäröityä vesivessaa. Ja kulut eli vuokra ja käyttökustannukset peritään liikennöitsijöiltä.
AKT:n johto ja hallitus olivat viime viikonvaihteessa koolla Kuopiossa liiton Talvipäivien merkeissä.