AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko (vas.) ja Varkauden Automiehet ry:n puheenjohtaja Markku Åkerlund tuumaustauolla. Kuva: Vesa Moilanen
AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko: Työhyvinvointi on kuljetusalan yksi ydinalue
VARKAUS / Vesa Moilanen
Varkauden Automiehet ry:n viettäessä 80-vuotisjuhlaansa saatiin ajankohtaisia kuulumisia Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n puheenjohtaja Ismo Kokolta, myös jo alkaneisiin työehtosopimusneuvotteluihin liittyen.
Kokon mukaan tuntuu siltä, että maassamme ei enää hirveästi kunnioiteta suorittavan tason työntekijäporrasta. TES-neuvottelujen osalta hän toivoi kyseessä nyt olevan enempi puolustustaistelu kuin hyökkäystaistelu. Yleisesti ottaen hän arveli neuvottelujen kestävän ensi elokuulle saakka.
Puheenjohtaja Kokko totesi alan haasteiden olevan hyvin monitahoinen.
Soisalon Liikenne on mallikelpoisesti huolehtinut kuljettajien taukotila- ja wc-asioista inhimillisellä otteella.
– Ensinnäkin pitäisi pystyä luomaan sellaiset olosuhteet työntekijöille, että heillä olisi hyvä tehdä töitä, olisi kohtuulliset työehdot ja ansiotasosta pitäisi pystyä huolehtimaan. Nykyisen hallituksen kanssa alusta lähtien on oltu napit vastakkain ja siihen on yksinkertainen syy. Kun luki hallitusohjelman, siellä oli työelämästä kirjoitettu, että työntekijöiden oikeuksia pitää rajoittaa, työehtoja heikentää ja sosiaaliturvaa leikata. Ei siellä kovin montaa positiivista kohtaa löytynyt. Tuli ilmi, että tänä päivänä kaikki lasketaan rahassa ja inhimillisyys puuttuu, hän sanoi ja nosti esiin työhyvinvoinnin, johon liittyvät lepoajat, työskentelyolosuhteet, työturvallisuus.
– Panostaminen työhyvinvointiin pitäisi nimenomaan nähdä sijoituksena ja panostuksena eikä niinkään kustannuksena. Tutkimustenkin mukaan se nostaa työn tuottavuutta – hyvinvoiva työntekijä on paljon tuottavampi kuin hän, joka joutuu menemään naama mutrussa joka aamu töihin. Painimme ison haasteen kanssa, jotta saataisiin mahdollisimman moni henkilö yritysjohdossa ja moni yrittäjä ymmärtämään pienetkin satsaukset, hän mainitsi ja myös antoi kiitokset yrityksille, jotka ovat asian oivaltaneet.
Esimerkkinä hän nosti esiin paikallisesti Varkauden, jossa asiat ovat mallillaan. Soisalon Liikenne on mallikelpoisesti huolehtinut kuljettajien taukotila- ja wc-asioista inhimillisellä otteella.
Ammattiosaston lippu oli juhlavasti esillä. Liiton hopeisen ansiomerkin saivat, kuvassa vasemmalta: Olli Vesanka, Taisto Palviainen, Markku Åkerlund ja Tomi Heino. Kuva: Vesa Moilanen
Leikkaukset koulutuksessa
Tilaisuudessa puhunut kansanedustaja Timo Suhonen totesi juhlatunnelmaa lannistavan maan hallituksen, Orpo-Purran oikeistohallituksen tavoite murentaa ja murskata suomalainen työmarkkinajärjestelmä.
– Työntekijöitä kurmuutetaan nyt urakalla. Palkansaajan taskun pohjia kaavitaan nyt tyhjiksi kaikista suunnista. Ja porukkaa saneerataan ulos lähes kaikilla toimialoilla. Tosin logistiikka, kuljetus ja varastointi oli toimialana yksi tällainen poikkeus työllisyystilastoissa tämän vuoden kolmannella neljänneksellä. Teidän työnne ja historianne on nyt noussut arvoon arvaamattomaan. Monenlaiseen on vuosien ja vuosikymmenten aikana varauduttu ja kaikenlaista vastaankin tullut – mutta uskallan kuitenkin todeta, että kyllä tämä pelikirja pääsi yllättämään. Lähinnä se, että näin selvästi Etelärannassa kirjoitetut tekstit kirjoitusvirheineenkin voi päätyä Suomen hallitusohjelmaksi. Etenkin Perussuomalaisten puheet ennen vaaleja ja nyt teot porvarihallituksen takuumiehenä ovat ristiriidassa niin pahasti – että suorastaan petoksen tunnusmerkistö täyttyy.
Suhosen mukaan liiton ja järjestäytymisen merkitys tulee korostumaan. Ne ovat tärkeämpiä kuin kertaakaan aiemmin sataan vuoteen ja sitten tammikuun kihlauksen. Kihlauksesta tulee ensi tammikuun 23. päivä 85 vuotta täyteen.
– Nyt on vallalla toisenlainen ajan henki – se on työntekijöiden ja duunarin kyykyttämisen henki, työntekijöiden oikeuksista alkaen. Hallituksen lakkopaketti viime keväältä oli tästä poliittisesta valinnasta murheellinen esimerkki. Suomi sysättiin kerralla luokkaan maat, jotka eivät kunnioita ILO:n sopimuksia, EU:n peruskirjaa ja uudistettua sosiaalisten oikeuksien peruskirjaa. Teollisuutta, kuljetusalaa ja julkisen puolen tulevaisuuden ammattilaisia me saamme yhteiskuntaan entistä heikommin. Hallituksen leikkaukset toisen asteen koulutuksesta sekä aikuiskoulutuksen lakkautus tulevat olemaan historiallisen kohtalokkaita päätöksiä. Työntekijän, sen duunarin työmarkkina-arvon vahvistaminen koulutuksella ei jatkossa enää onnistu kuten se on aiemmin vuosikymmeniä onnistunut. Tämä on siis yhteiskuntamme yksi kohtalonkysymys, kansanedustaja Timo Suhonen totesi.